Höstens program 2022

Välkommen till denna termins seminarier och workshops inom området vetenskaplig kommunikation. Vi vänder oss till doktorander, forskare och övrig personal vid HT. Vi som jobbar med forskningsstöd på HT-biblioteken ordnar också tillfällen för grupper och avdelningar om frågor kring Open Access, utvärdering, datahantering och andra aspekter av vetenskaplig kommunikation. Alla tillfällen hålls på engelska om detta önskas av någon deltagare. 

Workshop om datahanteringsplaner

Att göra en datahanteringsplan, dvs att så långt som möjligt ta reda på förutsättningar och möjligheter för lagring, delning, arkivering mm av data inför ett projekt kan vara tids- och kostnadsbesparande och ett användbart verktyg under projekttiden. Vi ger en introduktion till frågor som vanligen besvaras i en DHP/DMP och tipsar om användbara verktyg och informationsresurser. Vi visar också Lunds universitets system för datahanteringsplaner, DMPRoadmap.

Mer om datahanteringsplaner finns på våra sidor om forskningsdatahantering. Skicka gärna in frågor i förväg eller ta med för diskussion i gruppen.

Måndag 12 december 10:1511:00, SOL:B210 (Fakultetsklubben)

För anställda vid HT-fakulteterna. Anmäl ditt intresse till forskningsstodhtbibl.luse, senast den 8 december

Öppen LUCRIS-verkstad

Har du frågor kring hur du registrerar eller uppdaterar din information i LUCRIS inför forskningsredovisningen? Exempelvis gällande poster för publikationer, aktiviteter eller hur relationer skapas mellan dem? HT-biblioteken anordnar två drop-in tillfällen där du kan få hjälp att använda LUCRIS.

Onsdag 11 januari 2023, 13:15–15:00, Zoom: https://lu-se.zoom.us/j/66176313630
Torsdag 19 januari 2023, 10:15–12:00, SOL:B210

För anställda vid HT-fakulteterna. Ingen föranmälan krävs.

EndNote-introduktion

EndNote är ett program för att spara och strukturera referenser, skapa bibliografier och hålla reda på fulltextfiler. Vi anordnar ett introduktionstillfälle för dig som inte tidigare använt EndNote, eller för dig som behöver en uppfräschning. Efter genomgången finns möjlighet att ställa frågor och börja använda programmet. Ta med egen dator!

Du som har använt programmet och har frågor kring mer avancerad användning är välkommen att kontakta: kristina.ericsonhtbibl.luse

Torsdag 20 oktober 2022, 10:15–12:00, plats: LUX:C216

För anställda vid HT-fakulteterna. Anmäl dig till: kristina.ericsonhtbibl.luse senast tisdag 18/10.

Open Access-publicering

Ställ alla frågor du har om publicering med öppen tillgång! Vilka möjligheter finns det att publicera sig OA? Vad innebär LU:s OA-policy i praktiken? Hur väljer jag CC-licens? Varför kostar det att publicera sig OA? Finns det medel att söka? Vad menas med diamant-OA? Vilken version kan jag parallellpublicera?

Skicka gärna in frågor i förväg till forskningsstodhtbibl.luse!

Måndag 24 oktober 2022, 14:00–15:00, SOL:B210

Lunds universitets Open access-policy för publikationer och konstnärliga verk [PDF, öppnas i nytt fönster]

För anställda vid HT-fakulteterna. Ingen föranmälan krävs.

Förbättra din profilsida i Forskningsportalen och LUCRIS

Under detta tillfälle går vi igenom några nyckelfunktioner i forskningsportalen, exempelvis Fingerprints och samarbetskartor. Vi visar även de inställningar som du själv kan göra i din personprofil genom att uppdatera information i LUCRIS, samt svarar på eventuella frågor. Välkommen!

Tisdag 8 november 2022, 10:1511:00, SOL:B210

Besök Lunds universitets forskningsportal

För anställda vid HT-fakulteterna. Ingen föranmälan krävs.

Sidansvarig: webbadminhtbibl.luse | 2023-01-25