Meddelanden från HT-biblioteken | november 2021

Publicerad den 15 november 2021
ekorre på en lövhög i skogen
Foto: Martha de Jong-Lantink

Här kommer vårt nyhetsbrev för november. Vi informerar om våra öppna laborationer, referera rätt, för uppsatsskrivande studenter, om vårt nyförvärv för oktober och månadens e-resurs. Denna månad flaggar vi för Indo-European Etymological Dictionary.

1. Öppna laborationer för uppsatsskrivande studenter
  2. Nyförvärv oktober 2021
  3. Månadens e-resurs: Indo-European Etymological Dictionary

Öppna laborationer för uppsatsskrivande studenter

Under november fokuserar vi på att referera rätt i våra öppna workshoppar för studenter som skriver sitt examensarbete. Vi erbjuder drop-in tillfällen vid tre olika tider där studenter kan dyka upp med sina frågor. Tipsa gärna!

Referera rätt (drop-in)

• Tisdag 23 november 2021, 10:00–12:00
  • Torsdag 25 november 2021, 15:00–16:00
  • Torsdag 2 december 2021, 13:00–15:00

Alla verkstäder äger rum i Zoom: https://lu-se.zoom.us/j/69988863399.

Mer info om denna och kommande workshoppar:

Nyförvärv oktober 2021

Månadens e-resurs | november 2021 – Indo-European Etymological Dictionary

Detta är en resurs för dig som vill ta reda på ords ursprung och betydelse inom de indoeuropeiska språken och deras förgreningar. Exempel på språkområden som finns med är latin, grekiska och slaviska. Hittills omfattar databasen tolv olika volymer som man kan samsöka i. Databasen är ett forskningsprojekt som startade 1991 och är ett samarbete mellan bland andra universitetet i Leiden och bokförlaget Brill.

Förlagets presentation

The Indo-European Etymological Dictionaries Online (IEDO) reconstructs the lexicon for the most important languages and language branches of Indo-European. It is a rich and voluminous online reference source for historical and general linguists. Dictionaries can be cross-searched, with an advance search for each individual dictionary enabling the user to perform more complex research queries. Each entry is accompanied by grammatical info, meaning(s), etymological commentary, reconstructions, cognates and often extensive bibliographical information.

Du hittar våra databaser i våra ämnesguider och i Databases A-Z i LUBsearch.

E-resource of the Month | November 2021 – Indo-European Etymological Dictionary

This is a resource to use when you want to find out word origins and meanings within the Indo-European languages and their branches. Languages included are for example Latin, Greek and Slavic languages. So far, the database consists of twelve volumes, and it is possible to cross-search the content. This is a research project between the University of Leiden and the publisher Brill and it has been ongoing since 1991.

Information from the publisher

You find our databases in our subject guides and in Databases A-Z in LUBsearch.