Meddelanden från HT-biblioteken | december 2021

Publicerad den 15 december 2021
pepparkakor med glasyrdekorationer
Public Domain Pictures på Pixabay (CC0-licens)

Här kommer årets sista nyhetsbrev från HT biblioteken. Denna gång informerar vi om julöppettider, jullånetid på våra kursböcker, samt kommande workshoppar för uppsatsskrivande studenter och en nyinköpt databas. Du hittar också som vanligt en lista med nyinköpta böcker och månadens e-resurs.

For information in English, please contact us.

1. Julöppettider
  2. Jullånetid
  4. Nyförvärv november 2021
  5. Ny databas: Area Studies: India
  6. Månadens e-resurs:  Alvin

Julöppettider

Under julhelgerna har vi förkortade öppettider. Du hittar dem på vår hemsida:

Jullånetid på kursböcker

Kursböcker du lånar eller förnyar från och med 6 december 2021 får du behålla till och med 11 januari 2022!

I januari hjälper vi studenterna med att ladda upp sina uppsatser i LUP Student Papers. Tipsa gärna!

Publicera din uppsats i LUP Student Papers (drop-in)

• Tisdag 11 januari 2022, 10:00–12:00
  • Torsdag 13 januari 2022, 13:00–15:00

Alla verkstäder äger rum i Zoom: https://lu-se.zoom.us/j/69988863399.

Mer info om denna och kommande workshoppar: https://www.htbibl.lu.se/student/oppna-workshops-for-ht-studenter/program-ht-2021/.

Nyförvärv november 2021

Ny databas: Area Studies: India

HT-biblioteken har köpt databasen Area Studies: India. Databasen tillhandahåller primärkällor om det brittiska väldet på den indiska subkontinenten mellan 1650–1942. Innehållet i databasen består av sällsynta böcker, reseskildringar, nyhetsrapportering, korrespondens och dagböcker, samt officiella dokument som möjliggör studiet av det brittiska Indien.

New database: Area Studies: India

The HT Libraries have purchased the primary source database Area Studies: India. The database is a primary source database for the study of Empire, the British Raj, and the history, culture, and literature of the Indian subcontinent from 1650–1942. Material types included are rare books, travel writing, newspaper reports, correspondence and diaries, official documents, which are aiding the study of the British Indian Empire.

Månadens e-resurs | december 2021 – Alvin

Alvin är en plattform för digitala samlingar och digitaliserat kulturarv från arkiv-, biblioteks- och museisektorn i Sverige. När du söker i Alvin hittar du beskrivningar och högupplösta bilder av en stor mängd material av olika slag – från silhuettklipp och exlibris till historiska kartor och fotografier från polarexpeditioner. Dessutom får det mesta i Alvin användas helt fritt! Du kan enkelt se vilka villkor som gäller – Public Domain Mark, en Creative Commons-licens eller In copyright.

Alvin drivs och utvecklas av Uppsala universitetsbibliotek i samarbete med Universitetsbiblioteket i Lund och Göteborgs universitetsbibliotek.

Du hittar våra databaser i våra ämnesguider och i Databases A-Z i LUBsearch.

E-resource of the Month | December 2021 – Alvin

Alvin is a platform for digital collections and digitized cultural heritage material from cultural heritage institutions in Sweden. When searching in Alvin, you will find descriptions and high-resolution images of a wide range of resources – from silhouette cutouts and bookplates to historical maps and photographs from polar expeditions. Besides, most of the content in Alvin is free to use! You can easily find which terms apply – Public Domain Mark, a Creative Commons license, or In copyright.

Alvin is run and developed by Uppsala University Library in collaboration with Lund University Library and Gothenburg University Library.

You find our databases in our subject guides and in Databases A-Z in LUBsearch.