Lunds universitets OA-policy

Publicerad den 10 december 2013

Forskningsnämnden antog 21 oktober en policy om Open Access-publicering vid Lunds universitet.

Länk till beslutet finns på
www.htbibl.lu.se/publicera/forskningspublikationer/open-access/

Policy om Open Access-publicering vid Lunds universitet

Forskningsnämnden har vid sitt sammanträde den 21 oktober 2013 beslutat att följande Open Access-policy ska gälla vid Lunds universitet.

Lunds universitet strävar efter att sprida kännedom om sin forskning och dess resultat till en bred publik, i enlighet med Berlindeklarationen om Open Access. Samtidigt värnar universitet om forskarens frihet i valet av publiceringsform och publiceringskanal.

Det är värdefullt att forskarna vid Lunds universitet publicerar sina forskningsresultat vid förlag som använder Open Access. Det är också värdefullt att forskaren deponerar en kopia i fulltext av publikationen i Lunds universitets publiceringsdatabas (LUP). Forskaren skall deponera en kopia i LUP vid tidpunkten för publiceringen, om forskaren inte är upphovsrättsligt förhindrad att göra detta. I de fall där upphovsrättsliga hinder föreligger vid tidpunkten för publiceringen skall forskaren deponera en kopia så snart dessa hinder upphör. Med publikation avses verk som är utgivna av förlag.