HT:s nya utbytesstudenter – nu är de här!

Publicerad den 22 augusti 2013
Foto: Jenny Loftrup

67 studenter från bland annat Tyskland, Frankrike, Italien, Holland, Storbritannien och Japan hälsades idag välkomna till HT- fakulteterna vid Lunds universitet. De visades runt, minglade och proppades fulla med tips och praktisk information av Internationella kontoret och studentkåren.

– I Sverige äter man söt sås – lingonsylt – till köttbullar och det är faktiskt gott, berättar en internationell masterstudent från Italien för alla de förväntansfulla utbytesstudenterna som samlats i aulan på Språk- och litteraturcentrum. Han ger tips och berättar om hur han upplevde det när han kom som ny student.
Han visar en bild på en lång rad människor:
– Svenskarna älskar att köa och det gör de hela tiden, men om du råkar gå före så är de för väluppfostrade för att säga ifrån men du får en lång blick.
En av de internationella studenterna som nyss har kommit är Sara Chiarello från Bologna i Italien. Hon ska läsa mellanösternstudier och arabiska.
– Det var mitt förstahandsval att komma till Sverige. Här kunde jag läsa samma jag läser på mitt hemuniversitet Università di Bologna.
De flesta utbytesstudenter läser utöver sitt ämne också någon kurs i svenska och svensk kultur.
– Sverige är väldigt annorlunda från Italien. Det är väldigt rent på gatorna, inget papper slängt på marken och lugnt, svarar hon på frågan om hennes första intryck av Sverige innan hon måste iväg för att träffa sin mentorsgrupp.
Text: Gisela Lindberg
Foto: Gisela Lindberg