Trådlöst nätverk

I samtliga lokaler i våra bibliotek kan du använda trådlöst nätverk. Det gör du genom Eduroam, som du har tillgång till genom ditt Student- eller LUCAT-konto.

Eduroam är ett krypterat trådlöst nät gemensamt för många lärosäten i världen. Innan du kan använda Eduroam första gången behöver du göra några inställningar på din dator/telefon/surfplatta:

Instruktioner för uppkoppling för olika operativsystem

Om du inte är student eller anställd på Lunds universitet kan du använda dig av nätverket LU Guest. Såhär går du tillväga:

• Välj och anslut till LU Guest bland de tillgängliga nätverken på din mobil, surfplatta eller laptop.
  • Starta en webbläsare. Om du inte får upp en sida där du kan registrera dig via SMS eller e-post, surfa in på valfri sida, till exempel www.lu.se. Då bör registreringssidan komma upp.
  • Registrera dig via SMS eller e-post: Skriv ditt namn, ditt telefonnummer, eller din e-postadress. Acceptera villkoren och klicka på Register.
  • Skriv in koden du får via SMS eller mejl och klicka på Log in.
  • Nu kan du börja använda nätet.

Trådlöst nätverk

Guider till hur du kommer åt LU:s trådlösa nätverk eduroam via din dator, surfplatta eller telefon.

Lösenordsportalen

Har du glömt lösenordet till din LUCAT eller ditt Studentkonto? Här kan du ordna ett nytt.

Sidansvarig: webbadminhtbibl.luse | 2023-01-11