Studentdatorer

På HT-biblioteken finns ett stort antal datorer, som alla kräver inloggning. För att kunna använda samtliga resurser och tjänster krävs personlig inloggning, LUCAT eller Studentkonto, vilket kan behöva aktiveras via Lösenordsportalen.

Använd ditt Studentkonto eller din LUCAT-inloggning för att logga in på datorerna. Om du får ett meddelande att ditt konto är låst när du försöker logga in, måste du först aktivera eller byta ditt lösenord. Sätt då ett nytt lösenord i Lösenordsportalen

Efter att aktiveringen är gjord kan du logga in med ditt Studentkonto på alla datorer som finns på Asien-, LUX- och SOL-biblioteket.

Du kan också använda de licensierade elektroniska resurserna (databaser, tidskrifter, e-böcker m.m.) via exempelvis LUBsearch och ämnesguiderna.

Om du inte är student eller forskare på Lunds universitet, men ändå vill använda våra datorer, så kan du skaffa ett biblioteksbesökarkonto:

• För att kunna få ett biblioteksbesökarkonto måste du ha fyllt 18 år och ha lånekort vid biblioteken vid Lunds universitet. Du får ett lånekort genom att gå till lånedisken på något av biblioteken vid Lunds universitetet. Ta med dig fotolegitimation. Om du inte har svenskt person- eller samordningsnummer kan det krävas ytterligare dokument för att få lånekort, se vår sida om lånevillkor.
  • I lånedisken (dock endast under kontorstid, på HT-biblioteken vanligen 9-16 på vardagar) kan du sedan även be om att få ditt biblioteksbesökarkonto: Kontot är giltigt i ett år och måste därefter förnyas. Du kommer få ett papper med användarnamn och lösenord av bibliotekarien som skapar kontot åt dig. Spara denna lapp så att du har dina inloggningsuppgifter till nästa gång. Det tar sedan cirka en halvtimme innan kontot är aktivt och kan användas.

Med detta konto kan du:

Du kan inte:

• Logga in på trådlösa nätverket Eduroam – använd LU Guest istället. Mer information om hur du går tillväga hittar du på vår sida om trådlösa nätverk.
  • Använda våra e-böcker, e-tidskrifter och databaser hemifrån

Vad finns på datorerna?

När du är inloggad med ditt Studentkonto kan du använda:

• Microsoft Egde och Mozilla Firefox
  • Microsoft Office 365 (har inbyggd funktion för att skapa PDF-filer)
  • Adobe Reader
  • Stava Rex (rättstavningsprogram, svenska)
  • Spell Right (rättstavningsprogram, engelska)
  • TorTalk (läsprogram för talböcker, med talsyntesfunktion)

Spara dokument

Det går inte att spara dokument på sin inloggning, så kom ihåg att ta med ett USB-minne eller mejla dokumentet till dig själv innan du loggar ut.

Trådlöst nätverk

Guider till hur du kommer åt LU:s trådlösa nätverk eduroam via din dator, surfplatta eller telefon.

Lösenordsportalen

Har du glömt lösenordet till din LUCAT eller ditt Studentkonto? Här kan du ordna ett nytt.

Sidansvarig: webbadminhtbibl.luse | 2023-01-12