Meddelanden från HT-biblioteken | januari 2023

Publicerad den 15 januari 2023
Detaljbild på iskristaller. Foto: Anja Hoppe.
Foto: Anja Hoppe.

Vi hoppas att ni hade en riktigt skön ledighet! Här kommer detta års första nyhetsbrev från oss och det innehåller det vanliga: Info om öppettider, nyförvärv, månadens e-resurs och workshoppar för studenter. For information in English, please contact us.

1. Justerade öppettider
  2. Arbete pågår i SOL-bibliotekets referensavdelning
  4. Nyförvärv december 2022
  5. Månadens e-resurs: Svenska dagstidningar

Justerade öppettider

Vi har fått justera våra öppettider. Ni hittar dem som vanligt på vår webb.

Arbete pågår i SOL-bibliotekets referensavdelning

Arbete pågår! Nu byter vi uppställningssystem på den sista avdelningen på SOL-biblioteket som inte står enligt Dewey Decimal Classification ännu, nämligen referensavdelningen på bottenvåningen. Medan arbetet pågår kommer ni att hitta uppslagsverken på två olika platser i hyllan – de ogenomgångna står kvar på sina platser, medan ni hittar de redan genomgångna alldeles i början av hyllan, mittemot kursböckerna och intill läromedlen. Vi beräknar vara klara till sommaren. Ursäkta röran!

Höstterminens sista två workshoppar om att publicera sin uppsats i LUP Student Papers har precis ägt rum, men programmet för vårterminen är redan satt. Precis som förra terminen genomför vi våra workshoppar antingen digitalt eller i datorsalen B210 inne i SOL-biblioteket. Som vanligt: tipsa gärna era studenter!

Strukturera din sökning

• Onsdag 22 mars 2023, 10:00–11:00, plats meddelas inom kort.

Just google it? - Google i sökprocessen

• Måndag 17 april 2023,  10:15–11:00, Zoom

Referera rätt (drop-in)

• Torsdag 20 april 2023, 15:00–16:00, Zoom