Nyhetsarkiv

Nyhetsarkivet innehåller HT-bibliotekens nyhetsbrev som under terminstid skickas ut en gång i månaden till fakulteternas forskare och lärare. Här hittar du också äldre nyheter från tiden innan nyhetsbrevet startades.

2024-01-15

God fortsättning! Här kommer årets första nyhetsbrev från HT-biblioteken. Som vanligt tipsar vi om månadens e-resurs, öppna workshoppar för studenter och för forskare, samt våra senaste nyförvärv.

2023-12-15

Vintern är här, och vi informerar nu bland annat om våra julöppettider och jullån gällande kursböcker. Månadens e-resurs är Encyclopedia of Global Archaeology.

2023-11-15

Här kommer vårt nyhetsbrev för november. Vi informerar om laborationer för uppsatsskrivande studenter och om en introduktion till datahanteringsplanering, samt, i vanlig ordning, om vårt nyförvärv under förra månaden. Månadens e-resurs är Cambridge Core.

2023-10-15

Denna månad lyfter vi Loeb Classical Library som månadens e-resurs. Utöver detta får ni de sedvanliga tipsen om öppna workshoppar för studenter och forskare, samt en lista med böckerna vi har köpt in under september.

2023-09-15

Här kommer terminens första nyhetsbrev. Vi informerar om höstens utbud av laborationer för studenter, om våra workshops för forskare och, som vanligt, också om månadens e-resurs och om de böcker vi har köpt in under hela sommaren.

2023-05-15

I terminens sista nyhetsbrev informerar vi bland annat om tillfälligt ändrade rutiner som en följd av att SOL-biblioteket kommer att vara stängt för ombyggnad, sommaröppettider, våra kommande laborationer och workshops, samt om den nya databasen Overton.

2023-04-15

I april månads nyhetsbrev berättar vi om hur arbetet med ombyggnationen fortskrider på SOL-biblioteket, om våra normalöppettider som har justerats, samt om våra bidrag till de kommande HT-dagarna. Som vanligt informerar vi även om öppna workshoppar, nyförvärv och månadens e-resurs. For information in English, please contact us.

2023-03-15

Här kommer mars månads nyhetsbrev. Förutom vår sedvanliga information om nyförvärv, månadens e-resurs, workshoppar för forskare och öppna labaorationer för studenter informerar vi också om nyöppningen av vår chatt och sommarens ombyggnation av SOL-biblioteket. For information in English, please contact us.

2023-02-15

Februari månads nyhetsbrev innehåller information om workshops, inköpta böcker, och månadens e-resurs. For information in English, please contact us.

2023-01-15

Vi hoppas att ni hade en riktigt skön ledighet! Här kommer detta års första nyhetsbrev från oss och det innehåller det vanliga: Info om öppettider, nyförvärv, månadens e-resurs och workshoppar för studenter. For information in English, please contact us.

2022-12-15

Här kommer vårt sista nyhetsbrev för 2022. Vi informerar om jullån, julöppettider och, som vanligt, om månadens e-resurs och förra månadens nyförvärv. Även våra öppna laborationer för uppsatsskrivande studenter och vår LUCRIS-verkstad i januari är värda att notera. Vi önskar er alla en god jul och ett gott nytt år! For information in English, please contact us.

2022-11-15

I november månads nyhetsbrev informerar vi om öppna laborationer för uppsatsskrivande studenter, om nyförvärven i oktober, en ny databas och månadens e-resurs: Brockhaus. Vi uppmärksammar också Vetenskapsrådets nya riktlinjer för publicering med öppen tillgång. For information in English, please contact us.

2022-10-12

Under oktober månad sätter vi igång med våra öppna workshoppar för både studenter och forskare. Som vanligt får ni i detta brev också information om nyinköpt litteratur under föregående månad, samt månadens e-resurs, som denna gång är Svensk filmdatabas.

2022-09-15

Här kommer höstens första nyhetsbrev. Vi informerar om våra laborationer för studenter, månadens e-resurs, sommarens nyförvärv, och om vår nya språkpedagog.

2022-05-15

I maj månads nyhetsbrev informerar vi om terminens sista öppna laborationstillfällen för studenter, om nyförvärven i april och månadens e-resurs, Linguistics and Language Behavior Abstracts (LLBA).

2022-04-15

I detta brev vill vi utöver sedvanliga nyförvärvslistan, månadens e-resurs och information om öppna workshoppar för studenter även informera om våra helgöppettider under våren. Vi vill också påminna alla som har lämnat in böcker till bokbordet på HT-dagarna om att hämta det som inte har sålts. Kul att ni ville medverka! Och så vill vi såklart önska er en riktigt glad påsk!

2022-03-15

Här kommer vårens första Meddelanden från HT-biblioteken. En efterlängtad nyhet nu i mars: Den 12/3 kommer vi börja ha öppet på SOL-och LUX-biblioteken på lördagarna igen! Nytt är också att vi har terminens första öppna workshop för uppsatsskrivande studenter den 23/3. Som vanligt informerar vi om förra månadens inköpta böcker och presenterar månadens e-resurs och en ny databas. Vi påminner också om vår EndNote-introduktion 22/3.

2022-02-15

I denna nyhetsbrev informerar vi som vanligt om nyinköpt litteratur och månadens e-resurs, samt denna gång även en nystartad tidskriftsprenumeration. Vi tipsar också om en EndNote-introduktion för HT-anställda för dig som är ny användare av programmet.

2022-01-15

Här kommer vårt första nyhetsbrev för 2022. Vi informerar om vårens öppna laborationer för studenter och om en workshop om datahanteringsplaner för forskare. Vi presenterar en nya databas, Qur'anic Studies Online, och, som vanligt, förra månadens nyförvärv. Månadens e-resurs är Berg fashion library.

2021-12-15

Här kommer årets sista nyhetsbrev från HT biblioteken. Denna gång informerar vi om julöppettider, jullånetid på våra kursböcker, samt kommande workshoppar för uppsatsskrivande studenter och en nyinköpt databas. Du hittar också som vanligt en lista med nyinköpta böcker och månadens e-resurs.

Sidansvarig: webbadminhtbibl.luse | 2021-03-09